KARTOR I EASIT GO

Vad har hänt och var?

Med kartfunktionen i plattformen Easit GO kan ni använda kartor i era formulär. Detta ger er möjlighet att markera eller visa exempelvis ett ärendes position direkt i en karta – en användbar funktion vid bland annat felrapportering. Det kan exempelvis nyttjas för att visa var i en park ett nedfallet träd finns, ange en trasig gatlyktas position eller en plats där klotter behöver saneras.

Lokalisera platsen för ett ärende
Kartor kan användas i desktopläge, i det mobila gränssnittet samt i Easit Självservice. Eftersom kartfunktionen finns tillgänglig i det mobila gränssnittet är det möjligt för en handläggare ute på språng att enkelt via kartan lokalisera eller rapportera platsen för ett ärende. Det går även att visa och få information om andra närliggande objekt i kartan, exempelvis andra liknande ärenden i närheten.

Hur fungerar det?
Din aktuella position visas i kartan med hjälp av ”HTML Geolocation API”, det vill säga identifiering av den geografiska positionen av en mobiltelefon eller dator. Positionen (longitud och latitud) tillhandahålls av webbläsaren men blir tillgänglig först efter ditt medgivande.

Funktionen Kartor i Easit GO erbjuds i samarbete med Sokigo som är en ledande leverantör av Geografisk IT och GIS. Sokigo har stor erfarenhet och kompetens kring den digitala kartan. Baskartan som ingår i licensen är Open Street Map. Önskar ni istället använda er egen karta, eller en karta från tredje part t.ex. Google Maps, Lantmäteriet, Sokigo eller någon annan så är det möjligt mot en kostnad. Det krävs dock att kartan finns tillgänglig som WMS-karttjänst.

KARTOR I EASIT GO

Vad har hänt och var?

Med kartfunktionen i plattformen Easit GO kan ni använda kartor i era formulär. Detta ger er möjlighet att markera eller visa exempelvis ett ärendes position direkt i en karta – en användbar funktion vid bland annat felrapportering. Det kan exempelvis nyttjas för att visa var i en park ett nedfallet träd finns, ange en trasig gatlyktas position eller en plats där klotter behöver saneras.

Lokalisera platsen för ett ärende
Kartor kan användas i desktopläge, i det mobila gränssnittet samt i Easit Självservice. Eftersom kartfunktionen finns tillgänglig i det mobila gränssnittet är det möjligt för en handläggare ute på språng att enkelt via kartan lokalisera eller rapportera platsen för ett ärende. Det går även att visa och få information om andra närliggande objekt i kartan, exempelvis andra liknande ärenden i närheten.

Hur fungerar det?
Din aktuella position visas i kartan med hjälp av ”HTML Geolocation API”, det vill säga identifiering av den geografiska positionen av en mobiltelefon eller dator. Positionen (longitud och latitud) tillhandahålls av webbläsaren men blir tillgänglig först efter ditt medgivande.

Funktionen Kartor i Easit GO erbjuds i samarbete med Sokigo som är en ledande leverantör av Geografisk IT och GIS. Sokigo har stor erfarenhet och kompetens kring den digitala kartan. Baskartan som ingår i licensen är Open Street Map. Önskar ni istället använda er egen karta, eller en karta från tredje part t.ex. Google Maps, Lantmäteriet, Sokigo eller någon annan så är det möjligt mot en kostnad. Det krävs dock att kartan finns tillgänglig som WMS-karttjänst.